Terug

  • Gratis verzending én retour vanaf €40
  • Besteld voor 15u, zelfde dag verzonden
  • Achteraf betalen mogelijk

3 fases om tot een nieuw hulpmiddel te komen

3 fases om tot een nieuw hulpmiddel te komen

Ik heb mijn thesis momenteel onderverdeeld in 3 fases om het proces voor mezelf iets overzichtelijker te houden, mezelf enkele deadlines te geven zodat ik zeker goed vooruit ga, maar ook om er zeker van te zijn dat ik de juiste richting uit ga, en dat ik nog tijd genoeg zal hebben om de verschillende fases af te werken om tot een goed resultaat te komen.

Een eerste fase is het onderzoeken van de problematiek, wat dus betekent het dieper onderzoeken van de problemen die mensen met met verminderde mobiliteit ervaren tijdens het rechtstaan en gaan zitten. Er wordt hiervoor niet alleen onderzoek gedaan in kwalitatieve, wetenschappelijke papers, maar ook de praktijk is een essentieel onderdeel. Hierbij is het vooral belangrijk om de verschillende ‘soorten’ mensen die deze problematiek beleven, goed in beeld te brengen. Door het beter leren kennen van de problematiek en het dagelijkse leven van de mensen die hiermee geconfronteerd worden, doe ik ook inspiratie op voor het bedenken van een nieuw product, om dit voor hen een stuk gemakkelijker te maken. Hierbij is het ook zeer belangrijk om een aantal verschillende ideeën te bedenken en uit te testen, om dan in een volgende fase op één concept te kunnen focussen.

De tweede fase dient dan, zoals eerder vermeld, om het gekozen concept verder uit te werken door iteratief te testen; deze fase start ongeveer eind januari. Hierbij zal ik het prototype telkens uittesten met enkele gebruikers, nieuwe inzichten krijgen over het concept, het ontwerp aanpassen en weer herbeginnen met testen. Op deze manier kan ik een product verkrijgen die voldoet aan enkele belangrijke eisen: veiligheid, gebruik, … Deze fase loopt tot ongeveer eind april.

Vanaf dan is het de bedoeling, in een derde fase, het ontwerp volledig vast te leggen en goed uit te werken, hierbij worden dan de verschillende aspecten van het product (materiaalkeuze, afmetingen, …) gedefinieerd en kan het ook gecommercialiseerd worden. Deze fase wordt natuurlijk gecombineerd met het afwerken van de masterthesis zelf, zodat alles ingediend kan worden begin juni.

 

Zoals je waarschijnlijk al kan verwachten, ben ik nu dus druk bezig met het onderzoeken van de problematiek. Hiervoor heb ik al reeds enkele interviews afgenomen van kinesitherapeuten, maar ook van mijn doelgroep. Wat me nu al opvalt is de variëteit van deze mensen; ik ben al langs geweest bij mensen met een heupprothese, mensen die een knie-operatie gehad hebben (met complicaties zoals bloeduitstortingen en geraakte zenuwen), mensen die een hersenbloeding gehad hebben (waardoor de linkerkant van hun lichaam niet goed functioneert), maar ook mensen met MS.

Door de verschillende oefeningen te observeren die ze moeten doen van de kinesist (en natuurlijk ook het rechtstaan en zitten zelf), kan ik zien wat er verkeerd loopt tijdens de uitvoeringen (bewegingen, houdingen, spieren, …), maar ook welke oplossingen de kinesisten aanbieden om deze problemen aan te pakken (aansterken van de spieren, evenwichtsproblemen verminderen, …), maar ook welke externe apparaten gebruikt kunnen worden om spieren te stimuleren (zoals elektrostimulatie).

Ik laat deze gebruikers, indien mogelijk, ook enkele reeds bestaande hulpmiddelen testen (Handybar, Car Caddie, Handy Handle, en Freya Railo, maar ook het resultaat van mijn bachelorproef vorig jaar) om te zien wat hier goed of slecht aan is. Ook dit kan bruikbare informatie opleveren, waar ik gebruik kan van maken in mijn eigen, nieuw ontwerp.

Er is nog veel werk aan de winkel, maar ik vind het een enorm boeiend onderwerp en ben dan ook heel gemotiveerd. Ik ben ook heel dankbaar voor de bereidwilligheid van de kinesitherapeuten waar ik mag observeren, het enthousiasme en de medewerking van hun patiënten, en de kans die ik krijg om deze mensen te kunnen helpen!

 

Groetjes en tot binnenkort,

Julie Maes

Laat een reactie achter

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd

* Verplichte velden

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

    Hide compare box
    Thuiszorg Webshop 8,8 / 10 - 1037 Reviews @ WebwinkelKeur
    Cookies worden bewaard. Manage cookies